WiadomośćZakończmy dyskusję o zmianach w ruchu
(Kategoria: Gdańsk Osowa - WIADOMOŚCI, INFORMACJE)
Dodane przez admin
środa 07 grudnia 2016 - 17:30:33


Zakończmy dyskusję
o zmianach w ruchu


Z rosnącym zdziwieniem czytam w gazetce U Nas oraz na Osowa24.pl wynurzenia osowskiego przedsiębiorcy i doktora nauk chemicznych na temat zmian w organizacji ruchu na naszym osiedlu, pisze Łukasz Bosowski. Mamy jako redakcja nadzieję, że w ten sposób prezentując co jakiś czas za i przeciw całej sytuacji, możemy powoli zamknąć dyskusję.


Jestem jedną z wielu osób, które bardzo cieszą zmiany w organizacji ruchu na Osowej. Oczywiście rzeczywiste zmiany nie zawsze nadążają za wyobrażeniem o sytuacji idealnej. Nasza dzielnica powoli równa jednak do standardów bezpieczeństwa innych dzielnic, gdzie wypadki z pieszymi czy stłuczki na drogach wewnątrzosiedlowych niemal się nie zdarzają.

Autor artykułu 40 dni po zmianach na skrzyżowaniach , do którego się odnoszę, podkreśla wielokrotnie, że główna przyczyna wprowadzania stref T30 w Osowej jest pozorna i brak jest dowodów na jej dobre owoce. Ze spiskowej teorii dr Felcyna nie dowiadujemy się niestety nic o motywach rzekomej intrygi.

Sugestie o bezprawności zmian nie zawierają informacji o przepisach jakie zostały złamane. Ba, autor tekstu powołuje się na artykuł z Trójmiasto.pl informujący o 20% spadku ilości zdarzeń drogowych, kiedy to wdrażano strefy T30 w Gdańsku. Czyżby to było dla Pana Erazma zbyt mało? Najwyraźniej nie, bo chciałby zwiększać prędkość pojazdów mimo, że dane policyjne wskazują właśnie nadmierną prędkość jako główna przyczynę wypadków w całym kraju.

Sporo tych nieścisłości jak na tekst naukowca. Postanowiłem, że sprawdzę wywód u źródła. Okazuje się, że liczba zdarzeń drogowych na osowskich ulicach wcale nie jest znikoma i wynosiła w latach 2012-2015 odpowiednio rocznie;


Wszyscy chętni mogą samodzielnie przeanalizować dane policji w serwisie www.sewik.pl w bazie trójmiasto. Wszyscy pamiętamy śmiertelny wypadek nastolatki przy gimnazjum w 2011. Tam też ktoś jechał zapewne "szybko i bezpiecznie" a pod koła dziecko zapewne "wtargnęło". Właśnie po to, aby nikt więcej nie musiał mierzyć się z dramatem tej skali - powinno w Osowej skuteczniej uspokajać ruch samochodów. Nie wolno czekać aż w tabelce powyżej zaczną się pojawiać nowe cyfry w nawiasach.

W Europie są kraje, w których jakakolwiek kolizja auta z pieszym jest automatycznie kwalifikowana jako wina kierowcy - póki co w naszym kraju to dla wielu sytuacja oburzająca. Tam jednak rozumie się przewagę kilkutonowej maszyny nad delikatnością ludzkiego ciała i odnosi się do ludzkiego życia z prawdziwym respektem.

Pamiętajmy jednak, że zarówno prawo regulujące organizację ruchu na drogach oraz same projekty układów drogowych pochodzą w większości z lat 70-tych i 80-tych, kiedy własny samochód był dobrem deficytowym a domek na Osowej oznaką wysokiego statusu finansowego.

Czasy się zmieniły, na ulicach coraz trudniej o auta starsze niż 10 lat, nowe osiedla powstają z obowiązkowymi parkingami podziemnymi, ze statusami finansowymi bywa często tak jak z kursami walutowymi a na Osowej wciąż "bez auta jak bez nogi".

Samochodów przybywa jednak szybciej niż dróg. Nasuwa się tu przykład z rosnącą nadwagą przechodząca w otyłość u dorosłych i dzieci. Możemy oczywiście luzować pasek w przyciasnych spodniach ale może już czas na zmianę złych nawyków?

z wyrazami szacunku dla szanownego interlokutora

Łukasz Bosowski
wnioskodawca projektu strefy uspokojonego ruchu
Chylońska dla Ludzi w gdyńskim BO 2014




Artykuł jest odpowiedzią na opublikowany na łamach Osowa24.pl
list przesłany do redakcji (poniżej)


40 dni po zmianach na skrzyżowaniach

Jak do tej pory nikt nie był w stanie przedstawić zbyt wielu rzetelnych argumentów potwierdzających pozytywne skutki akcji „strefa skrzyżowań równorzędnych i tempo 30”. Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji są dane publikowane przez gdańską Policję. Można się z nimi zapoznać na stronie gdansk.policja.gov.pl/statystyka_wypadków . Policja w swoich statystykach wyróżnia m.in. dwa rodzaje zdarzeń: kolizje, prowadzące jedynie do uszkodzeń pojazdów, oraz wypadki, w których dochodzi do okaleczeń lub śmierci.


Od redakcji.
Nadal mamy wrażenie, że dyskusja na temat zmian w ruchu poszła w złym kierunku. Nikt nie kwestionuje ograniczeń prędkości do 30 km/h, lecz zwracamy uwagę na kuriozalne chwilami pierwszeństwa przejazdu maleńkich bocznych ulic nad zdecydowanie szerszymi i przynajmniej teoretycznie głównymi w Osowej. Tak ja wspominamy przez nas fragment ulicy Biwakowej na krzyżówce z Parkową Gajową czy Bukową.





Źródło: Osowa 24 - Portal Mieszkańców > Osowa > Gdańsk > Trójmiasto
( http://osowa24.pl/news.php?extend.4406 )