Uchwała nr XXIX/67/2017
Rady Dzielnicy Osowa
z dnia 26 czerwca 2017 r.
w sprawie utworzenia „Zachodniej Linii Autobusowej” w mieście Gdańsku obejmującej swym zasięgiem tzw. „Górny taras” miasta
Na podstawie § 21 ust. 2 Statutu Dzielnicy Osowa stanowiącego załącznik do uchwały nr LII/1172/14 Rady Miasta Gdańska z dnia 24 kwietnia 2014 r. w sprawie uchwalenia statutu Dzielnicy Osowa (Dz. Urz. Woj. Pom. Poz. 2002 z późn. zm.)
Rada Dzielnicy Osowa uchwala, co następuje:
§ 1.
Rada Dzielnicy Osowa wnioskuje o utworzenie nowej linii autobusowej obejmującej swym zasięgiem tzw. „Górny taras” miasta (dzielnice Osowa, Matarnia, Kokoszki), Ujeścisko oraz Śródmieście.
§ 2.
Rada Dzielnicy Osowa wnioskuje, aby trasa nowej linii wytyczona była wzdłuż ulic Kielnieńskiej, Wodnika, Galaktycznej, Radarowej, Radiowej, Spadochroniarzy, Juliusza Słowackiego, Budowlanych, Nowatorów, Kartuskiej, alei Armii Krajowej (Trasa W-Z), ulicy Jabłoniowej (węzeł autobusowo-tramwajowy) oraz węzła Unii Europejskiej (węzeł autobusowo-tramwajowo-kolejowy).
§ 3.
Rada Dzielnicy Osowa proponuje wpisanie wymienionych przystanków do obsługi przez nową linię autobusową: „Wysoka Galaktyczna [160]”, „Sopocka [1581]”, „Sopocka [1637]”, „Jednorożca [1638]”, „Jednorożca [1639]”, „Marsa [1883]”, „Marsa [1884]”, „Owczarnia [1885]”, „Owczarnia [1886]”. Rada Dzielnicy Osowa pozostawia dobór przystanków na pozostałej części trasy zainteresowanym Radom Dzielnic.
§ 4.
Rada Dzielnicy Osowa wnioskuje, aby nowa linia autobusowa miała charakter linii przyspieszonej.
Uzasadnienie
Ad 1. Zachodnie dzielnice miasta, tzw. „Górny taras”, nie posiadają bezpośredniego połączenia pomiędzy sobą. Przejazd z Osowej do Kokoszek wymaga przynajmniej dwóch przesiadek. Dodatkowo utworzona linia w łatwy i szybki sposób połączyłaby „Górny taras” ze Śródmieściem poprzez aleje Armii Krajowej do nowego węzła komunikacyjnego przy Forum Gdańsk w Śródmieściu. Zachodnie dzielnice, a także Ujeścisko oraz Śródmieście zyskałyby bezpośredni i szybki transport na lotnisko czy do nowego węzła zlokalizowanego przy skrzyżowaniu ulic Warszawskiej i Jabłoniowej, na którym pasażerowie będą mogli się przesiąść na tramwaj w kierunku Piecek-Migowa, Wrzeszcza czy Siedlec.
Ad 2. Trasa wskazana przez Radę wydaje się być najszybsza trasą do Śródmieścia, a także najwygodniejszą z punktu widzenia mieszkańców „Górnego tarasu”.
Ad 3. Rada Dzielnicy Osowa sugeruje wskazane przystanki do obsługi ze względu na ich „stały” charakter w codziennym użytkowaniu oraz ze względu na potencjalną ilość pasażerów, którzy mogliby na tym przystanku skorzystać z nowej linii autobusowej.
Ad 4. Mieszkańcom „Górnego tarasu” zależy na szybkim skomunikowaniu zachodnich dzielnic, a także na szybkim połączeniu autobusowym do Śródmieścia. Nowa linia autobusowa o charakterze przyspieszonym mogłaby pomijać niektóre przystanki (obsługując jedynie te przystanki, które zostały zasugerowane w pkt. 3 przez Radę) zyskując na czasie,
a co za tym idzie również na atrakcyjności.