WiadomośćKomunikacyjne potrzeby naszej aglomeracji
(Kategoria: Gdańsk Osowa - WIADOMOŚCI, INFORMACJE)
Dodane przez admin
niedziela 18 lutego 2018 - 10:12:22


Komunikacyjne potrzeby
naszej aglomeracji


Niestety minister infrastruktury Kazimierz Smoliński nie przybył na niedzielną debatę do Osowej. Jak oficjalnie poinformowano, ministra zatrzymały problemy zdrowotne. Szkoda, że nie mamy jakiegokolwiek oświadczenia Pana ministra w sprawie chociażby Obwodnicy Metropolitalnej, powiedziała na wstępie poseł Ewa Lieder (.Nowoczesna), któa wraz z poseł Małgorzatą Chmiel (PO) była gościem debaty.



Obwodnica Metropolitalna

Pierwszym tematem była właśnie Obwodnica Metropolitalna. Jan Perucki i Bartosz Stefański zapytali panie posłanki o to, czy jest szansa na powstanie tej drogi w najbliższych latach?

Małgorzata Chmiel: Obwodnica Metropolitalna jest ze zrozumiałych względów niezbędna. Jednak podczas głosowania w sejmie głosami PiS nie poparto wniosku o przeznaczenie środków na budowę Obwodnicy Metropolitalnej. Nie rozumiem dlaczego, nawet posłowie z okręgu gdańskiego głosowali przeciw.

123 miejsce w programie budowy dróg krajowej zajmuje ta inwestycja. Wcześniej była na miejscu 10.

Ewa Lieder: Liczę na to, PiS nagle zmieni swoje postępowanie. Przecież to jest droga która musi powstać. Jednak wiadomo, że nie mamy na to wpływu.


Droga Zielona

Nowa Kielnieńska to miała być alternatywa dla obecnej Kielnieńskiej. Nowa Spacerowa to jej przedłużenie czyli dwa pasy w jednym kierunku i wokół zieleń. Teren docelowo jest w taki sam sposób rezerwowany przez DRMG jak w przypadku Nowej Spacerowej. Tunel po Pachołkiem miałby być alternatywą dla przejazdu przez starą Oliwę. Ostatni odcinek to Przymorze i Zaspa a więc droga w kierunku portu.

Małgorzata Chmiel: Wiem że są protesty w sprawie tej drogi. Protestowano w sprawie Trasy Lęborskiej, głównie na Kukawce. Rada Dzielnicy Osowa popierała ten projekt. Od bodaj 35 lat trasa ta pod różnymi nazwami była w planach. Zatem to nie jest nic nowego. Ale wówczas kupując działkę nie zaglądano do planów zagospodarowania terenów. Jestem gorącym zwolennikiem tej trasy.

Mamy ostatnie rozdanie środków unijnych. Jeśli nie teraz to nigdy. Bez środków unijnych nie damy rady, nie poradzimy sobie z tą inwestycją. W przyszłości UE nie będzie już przeznaczała tak dużych środków na inwestycje dla Polski.

Nowa Spacerowa wyprowadzić by mogła cały tranzyt z Osowej. Poza tym ważne jest to, że w Oliwie pękaja ściany domów a ten ruch do Osowej właśnie przebiega przez Oliwę. Nowa Spacerowa wbijałaby się na krzyżówce przy Czyżewskiego. Zatem Oliwa byłaby ominięta. To ważne również dla tej dzielnicy zwłaszcza starej części.

Ewa Lieder: Nie zgadzam się, że przekop pod Pachołkiem to jedyne rozwiązanie. Usiądźmy i przemyślmy to raz jeszcze. Droga zielona i bulwar zielony, to manipulacja. Znam badania, w których gdańszczanie mówią nie dla tego fragmentu Gdańska. To nieporozumienie. Oczywiście usprawniłoby to przepływ transportu. Ale wprowadzamy olbrzymi strumień transportu do innych dzielnic.

Stwórzmy panel obywatelski. Jeśli mieszkańcy Gdańska powiedzą tak dla Drogi Zielonej, to ja to zrozumiem. Wysłuchajmy ekspertów jakie mają zdanie w tej sprawie.


Alternatywny dojazd do Osowej

Bartosz Stefański: Skoro uważa Pani, że Tunel po Pachołkiem nie jest dobrym rozwiązaniem, to jakie jest dobre?

Ewa Lieder: Powtórzę. Panel obywatelski jest długim procesem, jednak niezbyt kosztownym. Zatem tu należy głos oddać mieszkańcom. Wierzę w mądrość mieszkańców i urbanistów. W Gdańsku musimy mieć strategię dobrej sieci komunikacyjnej. Uważam że obecnie tak nie jest. Mówię nie betonowaniu miasta i uważam że wyrażenie bulwar zielony, czyli odcinek w kierunku portu to nadużycie.

Małgorzata Chmiel: Może Pani nie wie pani Poseł, ale to o czym Pani mówi już dawno zostało zrobione. Przeprowadzono szerokie konsultacje które jednoznacznie wskazują, że to rozwiązanie które proponujemy jest najkorzystniejsze.

Radni Żaneta Geryk i Mariusz Andrzejczak stwierdzili, że z mieszkańcami się cały czas rozmawia. Za chwilę wchodzi ustawa krajobrazowa. Nikt nie mówi o betonowaniu miasta. Bulwar Zielony to coś innego niż nomenklatura.

Tomasz Strug - Przewodniczący Zarządu Oliwy: Pani Poseł swego czasu mówiła o autostradzie na plaży. Teraz mówi: tunel jest niefajny, podobnie bulwar zielony. Jest Pani we wszystkim na nie, a nie daje alternatywy. Nie ma Pani żadnej propozycji a protestuje przeciwko konkretnym pomysłom, które są na rękę mieszkańcom. Myśmy już to wszystko przedyskutowali, omówili, przeanalizowali. Proszę mi wierzyć.

Nie ma alternatywy dla tunelu. Tymczasem dyskutujemy o rzeczach nad którymi powinniśmy już pracować, zakończył Tomasz Strug.

Od redakcji: Szkoda, że debata toczyła się bez obecności Pana ministra Smolińskiego. W tej sytuacji trochę była to dyskusja trochę bezcelowa. Zabrakło też przedstawicieli PKM, Marszałka Struka. Zatem znów trochę się podenerwowaliśmy i wyszliśmy z przeświadczeniem, że niedzielna debata nie dała nic.








Źródło: Osowa 24 - Portal Mieszkańców > Osowa > Gdańsk > Trójmiasto
( http://osowa24.pl/news.php?extend.4987 )